Olet täällä

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Miten selvitä mielihaluista ja retkahduksista?

Kolme edellä kuvattua vaihetta sisältävät kukin omat ansansa, joihin lankeaminen voi johtaa retkahdukseen. Ne ovat tulevaisuudessakin olemassa. Siksi on tärkeää, että jatkat tietoista oman tilanteesi kontrollointia. Olet ehkä huomannut, että saatat joutua muuttamaan elämäntyyliäsi. Tässä joitain tapoja, joita voit kokeilla tilanteissa, joissa mielihalu käyttämiseen on kova. 

  • Viivyttäminen: Viivytä kannabiksen käyttöäsi 30 minuutilla. Halu käyttää pitäisi vähetä tai mennä ohi. 
  • Huomion suuntaaminen muualle: Älä jää miettimään kannabista silloin, kun sinun tekee mieli käyttää. Suuntaa huomiosi johonkin muuhun tekemiseen. Suuntaa huomio sellaiseen tekemiseen, jota mielihalu ei häiritse. Esimerkiksi jos lukemiseen on vaikea keskittyä, kokeile josko lenkillä käyminen tai kotitöiden tekeminen olisi helpompaa. 
  • Päätöksen vahvistaminen: Kertaa päihteiden käyttösi hyödyt ja haitat, jotta muistat, miksi asetit itsellesi tavoitteen. Jos koet tämän oppaan motivoivaksi, kertaa sitä aina, kun kohtaat mielihalun. 
  • Myönteinen itsepuhe: Puhu itsellesi ääneen siitä, kuinka mielihalut ovat haitallisia tuntemuksia, jotka menevät ohi ajan kanssa. Muistuta itseäsi negatiivisista vaikutuksista, joihin retkahdus johtaa. 
  • Rentoutus ja mielikuvaharjoittelu: Kokeile saada ajatukset pois kannabiksen käyttämisestä kokeilemalla rentoutusharjoituksia, joissa hyödynnät myönteisiä ja rentouttavia mielikuvia. 
  • Kiinnittää huomiota myös siihen, ettet mielihalun kohdatessasi korvaa kannabiksen käyttöä alkoholilla tai muilla päihteillä. 

Älä anna mielihaluille periksi. Joka kerta kun voitat mielihalusi, saat käytännön kokemusta ja voit saavuttaa valitsemasi tavoitteen helpommin. Jos kuitenkin retkahdat, niin älä lannistu, vaan palaa takaisin noudattamaan suunnitelmaasi. Tärkeintä on, että et anna (ylimääräisen) käytön jatkua. 
 

Suunnitelmani:
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________

Lisää apuvälineitä

Itsehoito-opas päihteiden käytön lopettamiseen tai vähentämiseen 
Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto, 2015 
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto on suomentanut tämän maailman terveysjärjestö WHO:n alkuperäisteoksen ”Self-help strategies for cutting down or stopping substance use: a guide”. Oppaasta löytyy yksityiskohtaisempia ohjeita ja välineitä mm. vähentämisen ja lopettamisen motivaation löytämiseen, tavoitteiden asettamiseen, mielihalujen kohtaamiseen, retkahdusten välttämiseen ja kieltäytymiseen. 
 
Retkahduksen ehkäisyn käsikirja 
A-klinikkasäätiö, Järvenpään sosiaalisairaala, 2008 
Tämä opas tarjoaa yksityiskohtaisempaa tietoa ja käytännön ideoita retkahtamisen välttämiseen. 
 
Kannabishankkeen (2018-2020) oma-apu materiaalit 

OmaPäihdelinkin kalenteri ja päiväkirja seurannan tueksi