Olet täällä

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Mitä tapahtuu todella?

Asia, jonka jokainen toipumaan lähtevä joutuu kohtaamaan, on miten viettää vapaa-aikaansa rakentavasti raittiina. Kun luovut päihteiden käytöstä ja niihin liittyvistä toiminnoista, sinun on hyvä löytää uusia, korvaavia toimintoja. Ensimmäinen askel on se, että tutkit, mistä viikkosi tällä hetkellä koostuu. Ennen kuin alat muuttaa toimintatapojasi, sinun on hyvä tunnistaa tämän hetken toimintatapasi. Mitä teit viime maanantaina viikonlopun jälkeen? Miten vietit keskiviikko-illan? Mitä teit viime perjantaina? Miten mielialasi on vaihdellut? Onko ollut hyviä päiviä, onko ollut huonoja? Minkälaisesta tekemisestä hyvät päivät koostuvat? Mitä yleensä olet tehnyt huonoina päivinä?

Kun kartoitat viikkoasi voit myös käydä läpi viikon tekemisiä kalenterin tai lukujärjestyksen avulla. Merkitse ylös miten mielialasi vaihtelee tekemisestä toiseen. Kirjaa sen jälkeen ylös vaikeat ajat (ne joiden kohdalla mieliala on ollut alhaisimmillaan)
__________________________________________________________________________________________________

Kirjaa seuraavaksi hyvät hetket, mukavat päivät (ne joiden kohdalla mieliala on ollut parhaimmillaan).
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________

 

Luettele ne vapaa-ajan tekemiset, joista olet nauttinut ja jotka voisivat nyt auttaa mahdollisten
vaikeiden aikojen sietämisessä (jätä pois ne, jotka liittyvät päihteiden käyttöön).
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________

Luettele ne tekemiset, joiden jatkamista voisit harkita.
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________

Tee lista joistakin uusista vapaa-ajan toiminnoista, joita nyt haluaisit ryhtyä kokeilemaan
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________

Luettele kaksi syytä, miksi juuri sinun on tärkeää tehdä uusia asioita
1. ________________________________________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________________________________________

Mieti, mitkä asiat voisivat vaikeuttaa tai estää uusien asioiden tekemisen
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________

Kriisiapu tavoitteen ylläpitämiseksi

On hyödyllistä kantaa kukkarossaan tai laukussaan ”ensiapukorttia”, joka sisältää luettelon niistä ihmisistä, jotka voivat auttaa sinua pysymään tavoitteessasi sekä heidän puhelinnumeronsa. Kun tunnet raittiutesi olevan uhattuna ja sinusta olisi tarpeellista puhua jonkun kanssa, voit turvautua tähän korttiin. On hyvä, jos sinulla on 2-5 puhelinnumeroa, joihin voit soittaa. Merkitse kalenteriisi tai kännykkääsi 2-5 henkilöä, joihin tunnet voivasi luottaa ja heidän puhelinnumeronsa. Harjoittele soittamista silloin, kun mielialasi on positiivinen, silloin on helpompi soittaa tiukan paikan tullen.

Jos sinulla ei ole luetteloa ihmisistä, joihin luotat, kun tilanne käy hankalaksi, yritä kehittää tukiverkostoa ensimmäisiä kuukausia varten. Käytä mahdollisia AA/NA -kontaktejasi. Pyydä vertaisryhmissä tapaamiltasi ihmisiltä puhelinnumeroita.

Elämäntapojen tasapainottaminen

Päihdeongelmasta toipuminen vaatii sekä pidättäytymisen päihteistä, että muutosten tekemistä omassa elämässä. Elämänalueet, joilla teet muutoksia, riippuvat omasta yksilöllisestä tilanteestasi. Hyvän toipumisen tulisi sisältää kohtuullisen tasapainon elämän eri osa-alueiden kesken. Tarkastele seuraavia alueita ja mieti, mitä sinun tulee muuttaa.

Jatkohoito:

Jatkohoitosuunnitelma

Toiminta on taikasana, sanotaan. Toimi, mutta älä päättömästi. Tee suunnitelma. Laita tavoitteet riittävän pieniksi, jotta voit tuntea tyytyväisyyttä päivittäin. Päihteiden käytön suhteen tämä merkitsee olemista 24 tuntia kerrallaan ilman päihteitä. Muiden tavoitteiden suhteen se merkitsee niiden pilkkomista osatavoitteiksi. Esim. työpaikan löytäminen alkaa siitä, että ottaa selvää missä on työvoimatoimisto; uuden kumppanin löytäminen saattaa alkaa siitä, että ilmoittautuu tanssikurssille (vaikka tanssiminen kurssilla selvin päin saattaa olla aluksi vaikeaa) tms. Näihin tavoitteisiin pyrkiminen onnistuu parhaiten, kun käytät ”konsultaatioapua”, eli käyt jatkohoidossa. Miksi sinun tulisi keksiä pyörä uudelleen? Voit hyödyntää sitä tietotaitoa, joka löytyy hoitoalalta.

Mikäli aiot kokeilla hallittua juomista, sekin on ihan luvallista. Se vaan edellyttää hoitokontaktia, päiväkirjan pitoa ja tavoitteen korjaamista, mikäli alkaa olla enemmän epäonnistuneita kuin onnistuneita käyttökokeiluja. Päihteettömyys ensimmäisen puolen vuoden ajan päivä kerrallaan -periaatteella on kuitenkin suositeltavaa, koska saat silloin tietää mitä tapahtuu (mitä tunteita olet vältellyt, mitä taitovajeita ilmenee, mitkä tilanteet ovat sinulle vaikeita), kun olet ilman kemiallista kainalosauvaa. Se ei selviä olematta ilman.

Älä käy liian monessa hoitopaikassa. Joskus ihmiset ottavat liikaa hoitoa itselleen, käyvät sekä A-klinikalla, mielenterveystoimistossa että seurakunnan ryhmissä - eivätkä sitten jaksa käydä yhdessäkään. Keskitä hoitosi yhteen paikkaan. Vertaisryhmissä (AA/NA) käyvien on hyvä etsiä kotiryhmä, joka toimii tukikohtana, vaikka kävisi muissakin ryhmissä. Jos sinulle tulee A-klinikalla tai mielenterveystoimistossa ajatus, että hoito ei auta, niin ota asia puheeksi. Ehkä asialle voi tehdä jotakin. Jos alkaa tuntua, että AA/NA ei ole sinua varten, tutki tilanne jonkun toisen ryhmäläisen kanssa ennen kuin teet päätöstä lopettamisesta. Voi olla, että juuri se ryhmä, jossa käyt, ei ole sinua varten ja että toinen sopisi paremmin.

Jos sairastat masennusta, kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai skitsofreniaa, hoitosi tärkeä osa on asianmukainen lääkitys. Ei riippuvuutta aiheuttava rauhoittava lääkitys, vaan nimenomaan näihin psykiatrisiin ongelmiin tarkoitettu täsmälääkitys. Vertaisryhmissä saatat törmätä kielteisiin asenteisiin kaikkia lääkkeitä kohtaan. Taustalla saattaa olla joidenkin ryhmänjäsenten kielteiset kokemukset: he ovat hakeneet lääkäreiltä rauhoittavia lääkkeitä milloin mihinkin vaivaan, eivätkä nyt muista että em. kolmeen psykiatriseen sairauteen määrätyt lääkkeet eivät ole riippuvuutta aiheuttavia eivätkä niistä tule välitöntä mielialan nousua (humalaefekti puuttuu). Masennus ei ole sama kuin ajoittainen kurja olo tai alentunut mieliala. Se on vakava sairaus, joka vaatii myös ammattiapua.

Bentsodiatsepiini -lääkitys ei taas ole hyvä lääke pitkäaikaiseen käyttöön, koska siihen kehittyy voimakas riippuvuus. Pitkään käytettynä se aiheuttaa enemmän oireita kuin mitä se lievittää. Monet päihdelääketieteeseen erikoistuneet lääkärit pitävät sitä huonona vaihtoehtona siksi, että esim. paniikkihäiriöön ja sosiaaliseen ahdistukseen on nykyään olemassa tehokkaita hoitomuotoja (kuten kognitiiviset psykoterapiat; kognitiivisia psykoterapeutteja löydät osoitteesta www.kognitiivinenpsykoterapia.org).

Jos olet korvaushoidossa oleva huumeongelmainen, vältä oheiskäyttöä ja toimi hoitotiimin ohjeiden mukaan.

Fyysinen terveys:

Hoida terveyttäsi monipuolisella ravinnolla, liikunnalla ja riittävällä levolla. Myös kävely on liikuntaa. Tutkimuksissa on todettu, että puolen tunnin iltakävely parantaa unen laatua ja vähentää nukahtamislääkkeiden tarvetta. Monet päihdepotilaat ovat löytäneet yhdistelmän sauna ja uinti. Hierontaa suositellaan nykyään usein toipumisen alkuvaiheessa oleville, koska se hoitaa jännittyneitä lihaksia ja selässä tuntuvaa kuormitusta. Ruokailutottumuksista voi keskustella jonkun alan ihmisen kanssa.

Virkistys, vapaa-aika:

Kehitä harrastuksia, jotka ovat rakentavia eivätkä liity päihteisiin. Hauskanpito ja rakentava sosiaalinen toiminta ovat tarpeellisia. Positiiviset tunteet lisääntyvät, kun suunnittelet itsellesi
mukavia tapahtumia. Et välttämättä nauti niistä täysin siemauksin, mutta saatat kokea hieman iloa. Sekin on muutos hyvään suuntaan, että maistelet hyvän olon tunteita selvin päin.

Ihmissuhteet:

On helppo sanoa, että suhteita perheenjäseniin, ystäviin ja muihin tulee vaalia. Monelle toipuvalle päihdeongelmaiselle on kuitenkin alussa vaikea hyväksyä, että luottamus palautuu vähitellen. Perheenjäsenet ovat mahdollisesti vuosien ajan tottuneet siihen, että toipumisen tielle tulee katkoja, ja haluavat suojella itseään pettymyksiltä. Anna omaisille tilaa olla epävarmoja toipumisesi suhteen. Sanat eivät enää ratkaise tätä peliä, vaan tekeminen. Olemalla selvin päin, ja ilman muita aineita, saat luottamuksen takaisin. Lupauksesi kaikuvat alussa kuuroille korville. Muista, että omaiset eivät voi toimia varsinaisina tukihenkilöinä. Siihen tarvitset henkilön, joka ei tunne sinua kohtaan niitä ristiriitaisia tunteita, jotka lähiomaisesi tuntevat (he saattavat pitää sinusta, mutta pelkäävät samalla, että tuotat heille taas pettymyksen, jos suostuvat jatkamaan yhteiselämää kanssasi). Onnellinen parisuhde ei ole sitä, että toiselle annetaan heti kaikki anteeksi, vaikka se mukavalta tuntuisikin. Mutta on tärkeää, ettei vuorovaikutuksessa painotu ”menneiden kaivelu” vaan, että sinua koskevat palautteet liittyvät enemmän nykyisiin tekemisiisi kuin käyttöhistoriaasi. Tämä toimii myös toisin päin: kun sinä annat palautetta, yritä pitää se nykyhetkessä ja anna palautetta toisen toiminnasta, älä toisen persoonasta.

Työ ja/tai opiskelu:

Kyvyillesi ja toiveillesi sopivien ammatillisten tai koulutustavoitteiden luominen on tärkeää. Työ ja/tai opiskelu antaa elämällesi mielekkyyttä. Jos työtä ei ole, yritä löytää joku kurssi, jossa voi oppia uusia taitoja. Jos ei ole työvoimakursseja, katso löytyykö työväenopiston ohjelmasta jotakin sinua kiinnostavaa. Ilmoittaudu ja käy kerran katsomassa miltä tuntuu istua luokassa muiden kanssa. Mikäli tämä tuntuu ylivoimaiselta, keskustele asiasta jonkun alan ammattilaisen kanssa. On mahdollista kehittää portaittainen lähestymistapa työlle ja opiskellulle. Mikäli viikko-ohjelmasi alkaa tuntua liian ”merkityksettömältä”, siitä saattaa olla lyhyt matka retkahdukseen. Työtä on myös se, kun teet työtä oman kuntoutumisesi eteen ja opit siihen liittyviä uusia asioita sen sijaan, että passiivisesti odotat, että mielialasi muuttuu tehdäksesi jotakin. Muista, että mielialasi muuttuu tekemisen myötä. Aluksi on moneen paikkaan mentävä pitkin hampain.

Arvomaailma:

Mieti mitä arvostat, mikä on sinulle tärkeää elämässäsi. Mitä arvoja haluat vaalia? Mitkä asiat ovat olleet tärkeitä elämässäsi? Mitkä asiat ovat tärkeitä tällä hetkellä elämässäsi? Mitä odotuksia sinulla on tulevaisuuden suhteen? Mikä on sinulle tärkeää? Yleensä ei kannata ottaa tavoitteeksi asiaa, jonka kuollut mies tekisi paremmin. Tavoitteena ei tule olla pelkkä ”päihteettömyys” vaan jokin asia, joka seuraa päihteettömyydestä, kuten mukava ihmissuhde, parempi suhde lapsiin, haastava työpaikka jne.

Oli kerran masentunut henkilö, joka ilmoitti tavoitteekseen ”päihteettömyyden”. Kun häneltä kysyttiin, mikä on hänen elämässään kaikkein tärkein asia, jota kohti hän haluaisi pyrkiä, hän sanoi, että hän haluaisi säännölliset tapaamiset poikiensa kanssa, mikä taas oli edellytys sille, että hän voisi luoda näihin luottamukselliset suhteet. Tämä oli asia, joka sai hänet sietämään ahdinkoa, yrittämään eteenpäin läpi vastoinkäymisten. Se oli hänelle kaikkien tärkein asia sillä hetkellä. Pelkkä päihteettömyys ei riittänyt motivoimaan häntä yrittämään. On ihmisiä, jotka sanovat, että on oltava päihteittä vain itsensä takia. Yleensä tällöin kuitenkin tarkoitetaan, että oman hyvinvoinnin etusijalle paneminen mahdollistaa muita asioita.

Jos haluat tietää mitkä tekijät sinua ohjaavat, voit yrittää vastata seuraaviin kysymyksiin:

1. Miten vietän aikani?
___________________________________________________________________________________________________
2. Mitä minun tulisi ikävä, jos se minulta otettaisiin pois?
___________________________________________________________________________________________________
3. Mikä herättää minussa voimakkaita tunteita?
___________________________________________________________________________________________________
4. Mikä saa minut pois tolaltani, jos se ei mene suunnitelmien mukaan?
___________________________________________________________________________________________________
5. Mikä iskostettiin mieleeni tärkeänä asiana lapsuudessani?
___________________________________________________________________________________________________
6. Mitä ihailen tai kadehdin muissa?
___________________________________________________________________________________________________
7. Mihin menen, kun tarvitsen turvaa?
___________________________________________________________________________________________________
8. Mikä saa minut tuntemaan itseni uhatuksi?
___________________________________________________________________________________________________
9. Mistä asiasta haluan puhua kuolinvuoteellani?
___________________________________________________________________________________________________
10. Mistä haluan, että ihmiset muistavat sinut?
___________________________________________________________________________________________________

Voit myös kysyä itseltäsi:
”Millaista elämää haluan elää?”
”Mihin haluan käyttää aikaani?”
”Mikä elämässäni on minulle tärkeää?”
”Mitä arvostan ja mitä pidän tärkeänä?”
”Jos hautakiveni kirjoitettaisiin tämän päivän tekemisteni perusteella, mitä siinä lukisi?”

Näitä kysymyksiä voit pohtia ajan ja toisen henkilön kanssa.