Olet täällä

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Hallintastrategiat

Tarkastele rahapelipäiväkirjastasi niitä päiviä, jolloin olet ollut pelaamatta, mutta pelihimo on ollut korkea. Jos pelihimosta huolimatta olet onnistunut olemaan pelaamatta, onneksi olkoon! Pelihimon selättäminen on siis mahdollista ja pystyt olla pelaamatta. Jos pelaamattomia päiviä ei vielä ole, jätä tehtävä avoimeksi ja palaa siihen myöhemmin.  

Esim. Olin ajelemassa yksin sen jälkeen, kun olin riidellyt kumppanini kanssa.
Esim. Olin vihainen ja poissa tolaltani (ko. tunteet ovat riskitilanne). Ennen menin pelaamaan, jotta unohtaisin huonot tunteet ja tulisin paremmalle mielelle).
Esim. Kerroin itselleni, että pelaaminen (ja häviäminen) lopulta saisi minut tuntemaan oloni vielä huonommaksi. Kerroin myös itselleni, että on muitakin keinoja rauhoittua.
Esim. Ajoin ystävän luokse puhumaan asioista ja katsomaan televisiota.

Tarkastele seuraavaksi rahapelipäiväkirjastasi niitä päiviä, jolloin pelaamattomuus ei ole onnistunut. 

Seuravan kerran kun pelihimo iskee: 

  • Pyri tunnistamaan tapahtunut asia, esimerkiksi riita, onnistuminen työssä tai pelipaikan läheisyys ja siitä seurannut tunne. 
  • Mikä toiminta-ajatus tunteen mukana tuli? Esimerkiksi ”Tänään kaikki on mennyt pieleen, pelaamalla pääsen edes ajatuksia ja harmistusta pakoon edes hetkeksi”
  • Kerro itsellesi korjaava ajatus: ”Pelaaminen aiheuttaa loppujen lopuksi vain huonomman olon sen sijaan, että se parantaisi sitä”
  • Käytä vaihtoehtoista keinoa olon kohentamiseksi, esimerkiksi kävely ulkona, tanssi musiikin tahdissa, juttele jonkun kanssa asiasta. 

Huomaatko? Kun tunnistit tilanteen, tunteen ja toiminta-ajatuksen, sait lisää päätäntävaltaa itsellesi toimia toisin. Kun olet tietoinen pelaamiseen vaikuttavista tekijöistä, on päätös ja valinta sinun, ei pelihimon.